Wiadomości z Rosji

Znajdujesz się na blogu, który zawiera przetłumaczone przez jego autorkę, w sposób mniej lub bardziej dosłowny, artykuły zaczerpnięte z rosyjskich portali internetowych, pogrupowane w kilka kategorii, razem tworzące ciekawą, kolorową mozaikę, pozwalającą na spojrzenie na Rosję z wielu perspektyw i zafascynowanie się jej różnorodnością. Pod każdym tłumaczeniem zamieszczone jest nazwisko autora tekstu, źródło oraz data publikacji, o ile jest wiadoma. Serdecznie zapraszam do lektury bloga, w którym każdy odwiedzający z pewnością znajdzie coś interesującego.



środa, 12 czerwca 2013

Kolej Krugobajkalska

Kolej Krugobajkalską (ros. КБЖД - Кругобайкальская железная дорога) słusznie można nazwać główną osobliwością okolic Bajkału, stworzoną ręką ludzką. Jest to unikatowy zabytek architektury i sztuki inżynieryjnej, część Kolei Transsyberyjskiej oraz jedno z ładniejszych miejsc Przybajkala.
 
Il. http://baikallegends.com/kbjd.htm
Krugobajkałkę nazywa się "złotą klamrą" stalowego pasa Rosji - to najdroższa i najpiękniejsza kolej, zbudowana jeszcze w czasach carskich. Stawiali ją od 1896 do 1900 roku architekci i inżynierowie z Rosji, Włoch, Łotwy, Polski oraz Albanii. W ciągu dwóch lat i trzech miesięcy udało się zbudować 39 tuneli, 16 galerii kamiennych, 248 mostów i wiaduktów. Drogę wytyczono przy samym brzegu Bajkału, poprzez zbocza Gór Przymorskich. Kolej położona jest wzdłuż zachodniego brzegu Jeziora Bajkał, zaczynając od źródła rzeki Angary, a kończąc na stacji Mysowaja.
 
Fot. http://www.irk.ru/tourism/baikal/krugobaikal/
Dzisiaj pod nazwą Kolej Krugobajkalska rozumie się odcinek od stacji Sludianka-2 do stacji Bajkał, z czego 84 km od tej stacji do stacji Kułtuk to zabytek historyczno-architektoniczny. Współcześnie w ramach Krugobajkałki istnieją cztery stacje, jeden rozjazd, 38 tuneli oraz 16 galerii. Najdłuższy tunel przechodzi przez przylądek Połowinnyj, jego długość to 777,5 m. Koleją regularnie kursuje pociąg turystyczny (rozkład jazdy).

Pociąg jeździ po Krugobajkalce w dwóch kierunkach: z Irkucka do Sludianki, i stamtąd do Portu Bajkał, oraz odwrotnie. Również między stacjami Sludianka i Bajkał kilka razy w tygodniu kursuje spalinowóz "matania". Do Krugobajkałki dostać się można także transportem wodnym - latem z Listwianki łatwo można zamówić spacerową łódź z przystankiem przy kolei. Istnieje też możliwość zamówienia w listwiańskim porcie kutra bądź jachtu.
 
Fot. http://nnm.ru/blogs/dima9333/baykal_
krugobaykalka_peyzazhi/page2/
Jewgenija Burykina, ekspert od wypoczynku nad Bajkałem:
 
"Polecam, by choć raz w życiu przejechać się pociągiem tą cudem ocalałą koleją i powtórzyć tę trasę statkiem. Kiedy wjeżdża się do tunelu, można uświadomić sobie, ile sił włożono w jego budowę na tych bezludnych, skalistych brzegach. Kiedy płynie się wzdłuż Krugobajkałki statkiem - zdumiewa elegancja i płynność łukowatych mostów, bez których już po prostu nie można sobie wyobrazić południowo-zachodniego brzegu Bajkału! Przejażdżka pociągiem to doskonały sposób na zaznajomienie się z jeziorem: na lewo góry, na prawo - Bajkał z wysokości trzypiętrowego domu... 1-2 dni wystarczy, aby pozostawić wrażenia do końca życia!"
 
Autor: Brak danych.
Źródło: http://baikaler.ru/guide/place/kbjd/ (wgląd: 12.06.2013).
Data publikacji: Brak danych.

2 komentarze:

  1. Zdjęcia są tak śliczne, że ma się ochotę rzucić wszystko i wybrać się w taką podróż. Kolejny raz żałuję, że najpierw trzeba by załatwiać wizę, co trochę komplikuje sprawę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie jest to aż takie skomplikowane! Trochę cierpliwości, ubezpieczenie, voucher, wypełnienie wniosku, opłacenie i odstanie w kolejce w konsulacie i wiza załatwiona :) A widoki wynagradzają tę małą niewygodę!

      Usuń